For Trine D. Torgersen er ikke veien lang fra liv til lære. Etter å ha hatt et årsvikariat som lærer i ungdomsskolen var kursen videre staket ut. ![]() Den 25 år gamle studenten bor i Salangen i Troms, er gift og har to små barn. Etter grunnskole og videregående gikk hun ut i jobb, på sykehjemmet og på skolen, og arbeider nå som tilkallingsvikar på begge stedene. Hun fikk et årsvikariat i ungdomsskolen, og etter dette syntes karrierevalget klart, hun måtte bli lærer. Trine trives godt i lag med barn og unge, og liker det å jobbe i et fellesskap. - Det gir meg noe å kunne lære fra meg kunnskap til de unge, og se at de gir respons tilbake, sier hun. Trine valgte å ta Grunnskolelærerutdanning 5-10 via det lokale studiesenteret pga. muligheten til bo heime og pleie familien. Hun trives dessuten godt i heimkommunen Salangen, og har lyst til å bo her. - Det er godt å slippe reisinga fram og tilbake til høgskolen. Jeg synes det er bra med to samlingsdager i uka, istedet for hele samlingsuker med lengre mellomrom, sier Trine. Hun forteller at i en hektisk hverdag med jobb og skole, samt familie, blir det ikke så mye tid til studier før etter kl 19.00, som er leggetid for de små. - Det er greit å kunne ta studiene nå mens ungene er små, før de blir engasjert i mange andre ting etterhvert som de vokser til. Effektiv læring Studentgruppen Trine tilhører består av 16 stk, disse kommer fra hele landet. Når de har undervisning må de jobbe effektivt med stoffet, i tillegg snakker de mye om jobb og utdanning mens de har pauser. De har fått et meget godt virtuelt samarbeid - og samhold i gruppen. Oppfølgingen fra Høgskolen i Telemark er veldig bra. Lærerne er innom i gruppearbeidet når de har undervisning, slik at studentene kan ha kommunikasjon mot dem. I tillegg kan studentene sende spørsmål på mail til lærerne dersom det er noe som trenger avklaring. - Heldigvis går det også fint å få jobbet med stoffet heimefra, sier Trine, og enkelte av samlingsdagene kobler hun seg opp mot skolen derfra. Det fungerer fint i forhold til annet hun har å gjøre, slik at verdifull tid er spart. Ellers synes Trine det er fint å bruke det lokale studiesenteret, - det ordnes og stelles for meg, forteller hun fornøyd. - Kombinasjonen med jobb og studier går greit, men jeg har mye dårlig samvittighet for ikke å nå over alt. Mann, barn og familie krever sitt i tillegg til studiene, sier hun. Hun er nå inne i det andre av totalt fem studieår, og hun føler at hun får mye igjen for å kombinere studiet med undervisningsjobb, her får hun prøvd ut teorien i praksis. Drømmen er å kunne undervise i videregående skole etterhvert, men først må hun gjennomføre dagens studie. Trine kunne godt tenke seg å ta eventuell videre utdannelse desentralisert, hvis mulig. - Tilbudet her er fantastisk, jeg vet ikke om folk er klar over hvilke muligheter som fins lokalt. Tenk at du kan ta en fullverdig utdannelse her, midt i Sjøvegan sentrum, avslutter Trine. Om studiet Grunnskolelærerutdanning 5-10 er en profesjonsutdanning som kombinerer fag, pedagogisk teori og veiledet arbeid i praksisskole. Den desentraliserte utdanningen tilbys på utvalgte studiesenter. Skolen er den viktigste arbeidsplassen for grunnskolelæreren, som underviser fra 5. til 10. klasse. Lærerkompetanse fins i mange og varierte yrker med informasjons- og opplæringsvirksomhet. Kompetanse til å undervise i grunnskolen får studentene etter 4 års heltidsstudium eller 5 års deltidsstudium. 3 år gir opptaksgrunnlag til ulike masterstudier avhengig av fagvalg. Det brukes ny teknologi som gir fleksibilitet og nærhet mellom studenter og lærere. Utdanningen kan tas på deltid med en progresjon på 75 prosent (45 studiepoeng per studieår), eller som en heltidsstudium med samfunnsfag (15 studiepoeng) første studieår, i tillegg til norsk og pedagogikk. Høgskolen i Telemark har gode erfaringer med denne undervisningsformen og tilbakemeldingene fra studenter og faglærere er meget gode, både på det faglige og det sosiale. Den teknologiske plattformen er Nefsis som gir mulighet for undervisning i sanntid med lyd og bilde. I tillegg brukes Fronter og Skype. Studiet er organisert med faste undervisningstimer på nett med normalt tre-fire økter i uka i sanntid over to dager, tirsdag og fredag (dette gjelder deltid). I disse øktene gis det forelesninger, seminarundervisning og veiledning. Studentene følger disse fra sitt lokale studiesenter. I tillegg kan studentene jobbe i kollokviegrupper uavhengig av sted. Det er tre obligatoriske samlinger på Notodden i løpet av studieåret, tre-fire dager per samling. I tillegg skal studentene ha 100 dager veiledet praksis, dette er et obligatorisk og absolutt krav. Av: Gulli Ovesen/Studiesenteret.no
|
Kategorier
All
Arkiv
December 2018
|