Å studere lokalt, på sitt nærmeste studiesenter, er ikke til hinder for en utfordrende og aktiv studiehverdag. Studenter kan, her som på campus, få vist sin kreativitet i for eksempel framlegging av fordypningsoppgaver. Et sentralt element for Studiesenteret.no er å gjenskape noe av det beste med nær og fysisk kontakt mellom studenter og lærere, samt studenter seg i mellom. Det impulsive. Den direkte dialogen. De raske vendingene. Det å se godt. Høre godt. Den gode interaktiviteten. Dette får man ofte på et campus, i f.eks. seminarene. Så dette gjenskaper vi i våre modeller. Mens det på forelesninger kan delta flere hundre - brytes gruppene ned i seminar til en håndfull. Dette sikrer at «alle» er med. Så setter vi disse sammen i rom med video, store skjermer, uten hodetelefoner og ledningssurr. All bevegelse er ubunden, naturlig. Likevel er kommunikasjonen mellom stedene virtuell. Og det blir interaktivitet med høy kvalitet. I Salangen (Troms) har fire studenter nettopp startet på Rådgivning 1 (30 Stp), etter at de i fjor fullførte Grunnstudium i pedagogikk 1 med fordypning i sosial- og spesialpedagogikk (30 Stp). Begge disse studiene er i samarbeid med Høgskolen i Nesna. Studentene har i løpet av det siste året blitt godt sammensveiset, og er ikke redd for å ta i bruk teknikken når de skal ha presentasjon av sitt arbeid. Gjennom fjoråret ble det bl.a. tatt i bruk rollespill. Nina Nikolaisen fra Brøstadbotn valgte denne gangen å bruke en Powerpointpresentasjon i kombinasjon med musikkvideo da hun la fram sin presentasjon. Lærer og medstudenter følger det Nina gjør på storskjermer der de sitter, og får en like god opplevelse som om de hadde vært i samme rom. Her kan du se en smakebit av hvordan dette foregår: Om Rådgivning 1 Rådgivning 1 er en pedagogisk videreutdanning som gir kompetanse innenfor rådgivning/veiledning i skoleverket og i arbeidslivet forøvrig. Studiet bygger på veiledende nasjonale kompetansekriterier for sosialpedagogiske rådgivere og utdannings- og yrkesrådgivere i skolen. En sosialpedagogisk danningsforståelse danner basis for studiet. Studiet legger vekt på å utvikle studentenes kyndighet i sosialt samspill generelt og rådgivning/veiledning spesielt. Videre skal studiet gi innsikt i samfunnsmessige forhold som har betydning for oppvekst og sosialisering og utvikle evne til selvstendig, kritisk analyse av sosiale situasjoner. Studentene vil få kjennskap til nyere og pågående forskning knyttet til studiets emner. De vil gjennom ulike oppgaver og praktiske øvelser få erfaring med å utvikle egen rådgivningspraksis. Mer om studiet her Film: Ingrid Helene Frantzen/Studiesenteret.no Tekst: Gulli Ovesen/Studiesenteret.no |
Kategorier
All
Arkiv
December 2018
|